Indexing subjectivity

Reinscribing Inscription


By Abdel Hernandez San Juan


Lihie Talmor



Monography


Contents


Indexing Subjectivity

A Triadic Reading

A Secound Memory: Reinscribing inscription

A New Balance: The aperceptual objectivity of architectural photography



Spanish/English


Indexing subjectivity: oscilations between the self and the social/Indexando subjetividad: oscilaciones entre el self y lo social

©by/Por Abdel Hernandez San juan


   En la actualidad y diría que desde siempre escasean sobremanera proyectos como "ria" de Lihié talmor y Ruti talmor, experiencias muy necesarias tanto visto desde el arte como desde la antropologia, por ese motivo lo poquísimo que hay resulta muy exclusivo y valioso como esfuerzo.

    "Ria", por un lado, es un proyecto de colaboración entre antropologia y arte contemporáneo que conforma como conjunto a la vez y simultáneamente una experiencia de arte conceptual, una posibilidad para la antropologia del arte y un research de antropologia cultural.    

  Los componentes de arte conceptual vienen dados en la sencillez de sus principios lógico- descriptivos, un viaje que envuelve un recorrido alrededor de la vida de un icono como pretexto de un ensayo fotografico incluyendo la visita y recorrido de emplazamientos geograficos. 

  La relación entre el texto escrito y lo visual como su correlato junto al hecho de que el proyecto se define por ello como idea le da su caracter de arte conceptual

  Pero en un segundo y tercer termino es un proyecto que propicia la antropologia del arte y el research de antropologia cultural esto último en tanto pone en relación ciertos resortes suburbanos y rurales de identidad cultural country en estados unidos -- si bien paradójicamente en torno a un icono pop mediatico lo cual sitúa las disyuntivas no siempre resueltas y mayormente quebrantadas entre ideosincracias populares (tradición, folklore etc, vivas alli en los pueblitos in situ) y cultura homogeneizante masificada.

  Sin embargo, lo ideosicratico folk viene acentuado en el salir en busca no del icono visual tal cual como ha sido industrializado por los mass medias, sino de los pueblitos rurales, comunidades y paisajes que el ser humano habito,  los cuales aun están alli o con los cuales han dado por un motivo u otro alrededor de esa exploración.

  Pero al mismo tiempo la fotografía no ya solo en su relación de correlato con el texto escrito sino como código visual en si misma adquiere en el proyecto connotaciones semióticas peculiares.

  Pienso en que no es lo mismo el signo fotografico definido por la mera relacion entre la mirada del fotógrafo como indicios de su subjetividad -- aquí la de lihie--y el modo en que su forma de trabajar el aca, (el signo visual), y el allá, (la referencialidad de objetos denotados), o el aquí --el libro--y el alli-- los lugares visitados, cuando lo que le da el todo al texto discursivo visual es un mero "tema" o "tópico" a ser visualmente ensayado, que cuando la fotografia se indexa no ya solo al texto escrito como su correlato sino tambien a lo que podríamos definir como un "research problem" (aquí acentuó que un problema de investigación tanto o mas en que lo es tener preguntas, es mas complejo que un tema o topico), porque en este último caso ella -- la fotografia--no esta discursando meramente los códigos universales de la mirada --aunque tambien, me refiero a la mirada de lihie en tanto fotografo como un uno singularizado del uno de cualquier mirada, como cuando meramente se capta un paisaje natural por lo que aquel es en si como algo predado, sino que lo que hace que la fotografía tenga ese encuadre y no otro, o que lo que se tome sean ciertas escenas domésticas, determinados objetos o paisajes etc, es su ir tras vivencias, hechos, experiencias, lugares, etc relacionadas a la vida de una persona como ocurre por ejemplo en los museos, donde vez los muebles que uso la persona, los lugares donde se sentó o frecuento, etc.

 Es cierto que ello podría remitir al genero del reportaje donde también el ángulo que recorta la mirada y define el "que" y el "para que" de la toma parece responder menos a una idea universal de la mirada (el singular- plural de un tu mirada como podría ser la de cualquier otro) pero según tengo entendido como dice Ruti en el texto:  "algo baila en la quietud de la imagen, hay paisajes de nada, ventanas cubiertas con encajes, estructuras abandonadas, una playa vacía, un terreno baldío, son lo contrario del 'momento decisivo', capturan un no acontecimiento, documentan una búsqueda" y yo agregaria por lo que vi en instagram lugares geológicos.

   Por lo tanto hay un juego con las posibilidades que ofrece el genero-- aquí el genero entre documento/ reporte/búsqueda pero alrededor de un sujeto-- pues la imagen no esta sola sino indexada por el texto que remite a viaje, que te dice lugares visitados y recorridos tras la indicialidad de las vivencias de un alguien--pero para explorar una poetizacion del habitad, dimensiones de la subjetividad, de la memoria o existenciales. 

  Por otro lado en términos gramáticos aquí el ir tras la vida de un sujeto le atribuye al sintagma texto-visual cierto componente dramaturgico que por tratarse del lenguaje fotografico remite mas al cine que al teatro, asi de cierto modo podríamos decir que rige el genero documental aunque este sea una pauta para el juego de lenguaje y menos una camisa de fuerzas.

  Aquí por supuesto seria crucial diferenciar los textos que están incluidos adentro de la obra por lo menos el que forma parte inclusiva de la experiencia de Ruti talmor no ya los que son mas bien metatextos pues estos últimos son una especie de afuera de la obra como peri-textos o architextos que rodean desde una exterioridad otra a aquello que conforma a la obra en si misma dada esta en las imágenes y los textos referentes al viaje, el recorrido, el itinerario.

  Hay una relacion tambien con la idea de pauta o guión donde como en el cine no se filma algo meramente porque vino predado tal cual como estaba a la percepción, sino que hay como una especie de libreto inclusivo aunque no literal que conforma un texto-pauta el cual te dice porque filmar esto y no aquello (alli se sentó, este sitio lo frecuentaba, aquí nació, esto se veía desde su ventana, etc, etc, a estó nos remitieron estas o aquellas personas o dimos con esto porque nos toco pasar por alli segun el porque y lo que buscábamos, etc), un texto pauta anterior que dice hay que ir aquí y no allá, tomar este camino y no aquel otro, estas y aquellas locaciones y no aquellas otras porque asi lo establece el guion que en realidad aquí no es un guion sino la idea conceptual que define a la obra, -- ve y filma esto o aquello-- obviamente no es algo rígido en el modo explorado pero digamos lo que quiero acentuar es que no es el viaje que de cualquier modo habrían hecho o el que por experiencia les toco hacer sobre el cual reparan luego reflexivamente, o a lo largo del cual fueron tomando imágenes que son ahora un inventario, sino uno pautado en arreglo al "que" y al "quien", -- perse a cuan mas o menos aleatorias hayan sido in situ la libertad de las escogencias, el texto viaje tras Elvis indexa la imagen, ello recuerda la relacion entre la pauta y los lugares, el mapa y el territorio, la fotografía y los sitios en ciertas formas de arte conceptual incluso en ciertas modalidades de land art muy inusuales y escasas por cierto.

  Es decir intento situar que si bien escoger es ya siempre en cierto sentido indexar la imagen de una realidad predada como ello se da en la fotografia, aca no hay mero escoger sino digamos que los sitios están indexados por relaciones cuerpos- sitios que se han establecido con esos sitios antes de el arribo de "la mirada" de Lihié a esos sitios, es decir lo que los hace sitios y lugares escogidos no es la mera selección dada en la relacion entre el cuerpo de Lihié y esos lugares sino relaciones que otros cuerpos han tenido con esos sitios previamente, (la de Elvis con esos sitios, o la de aquellos que lo conocieron o que simplemente habitan esos sitios), o incluso porque no otras memorias, otros recuerdos u otras vivencias.

  De modo que la idea de que "la relacion al lugar fotografiado" adquiere forma como por primera vez esta relativizada por esa indexicacion textual de la imagen y el sujeto de la fotografia, el ojo, la cámara y el sitio--  no es la mirada "virgen" como por primera vez de una serie de sitios, sino la mirada de sitios según otros cuerpos se han relacionado antes con ellos. 

  De nuevo respecto a esto último habria que analizar si las fotografías comentan esa relacion previa cuerpo-sitio lo cual podría devenir en una cierta forma de intertextualidad o si por el contrario la eluden valiéndose de ello solo como pautas para un juego de lenguaje mas libre "mas allá de lo intertextual" que según lo que se hasta el momento parece ser esto ultimo lo que ocurre.

   A pesar de ello es algo que no puede dejar de estar alli aunque lo eviten no acentuandolo en tanto las fotos en conjunto están indexadas por el texto viaje y si bien este ultimo y todos los textos incluidos están visualmente diagramados a través de las imágenes como lo principal aun asi no dudo que la proximidad de esos peritextos codifiquen y agreguen sentidos al nivel poético de las imágenes y el modo como la subjetividad es leída en ellas.

  Esto de nuevo en cualquiera de las dos variantes es muy conceptual y me recuerda lo que ocurre con el sitio en los paisajes de José bedia o la relacion texto-lugar en Tatiana mesa.

   Ello le da a las fotografías un "aura" suigeneris y especial donde detrás de las imágenes parecen haber historias o narrativas-- las de todas esas personas que dicen haber conocido Lihié y ruti o que dicen haber conocido, visto o escuchado de elvis, pero si las fotografías que yo he visto online nuevas para mi son simplemente piezas de Lihié pero que no forman parte de "ria" habria que decir entonces que "ria" acentúa o enfatiza algo que de por si y de cierto modo estaba ya en las fotografías anteriores de Lihié pues precisamente sin conocer en que consistía "ria" yo tenia comentarios a fotografías de Lihié que he visto que me hicieron reflexionar en cosas del mismo tipo sin saber yo de que formaban parte. 

  Yo soy simpatizante, me inclino y tengo preferencia hacia la practica del research de antropologia cultural que presupone codigos masivos no por otro motivo sino porque no podemos eludir el hecho de que entre cultura de masas usualmente urbana y espacios culturales suburbanos y rurales adquieren forma nuevas formaciones identitario culturales o mas precisamente identidades culturales en formación no del todo bien estudiadas debido a su proximidad a la vida moderna -- cultura habitual del observador-, pero en realidad ligadas a una cultura domestica. 

   Elvis de hecho fue un icono televisivo e inseparable de la cultura domestica que la televisión creo con sus géneros habituales, sus costumbrismos y sus esteticas-- puede asi ser afectivo para Lihié y Ruti justo de acuerdo a esos rituales no tan relacionados a su música o menos, como a la cultura del hogar que el recuerdo de esos géneros evoca.

  Enfocar aquello que relaciona lo masivo estandarizado incluso lo iconografico -- aquí tambien sonido y música--, con los costumbrismos ideosincraticos menos masificados como se consiguen de modo directo en espacios suburbanos y rurales tiende a facilitar la comprension de como entre ambos momentos de la cultura hay flujo y trafico que no se trata de universos estancos separados por líneas infranqueables, que los resortes de cultura popular -- folklore--no masiva aun vivos en tradiciones locales se permean y recrean desde sus lecturas societarias la cultura de masas y a la inversa que en torno a esta última se generan nuevos rituales identitario culturales. 

   Aquí se trata claro de ello expresado en una cultura visual, una cultura material y una estetica que remiten a una memoria o acervo del cuerpo, el habitad y los rituales domésticos y de la cultura como se expresan en términos de espacialidades, quizás la ventana con encajes que menciona Ruti, el juego de comedor decorado de la foto y las paredes empapeladas.

 Ayuda tambien a eludir los clichés habituales de la antropologia propiciando la antropologia cultural de lo contemporáneo la cual de por si escasea bastante al menos como yo la entiendo donde los medias y los exclaves del folklore no pueden estudiarse separados ello a pesar de que en términos de espacialidades a veces es necesario separarlos metodologicamente asi como tambien entender que las imaginerías visuales no siempre pueden comprenderse por aquello que los recorta como cultura visual meramente desde el media que antes bien tiende a profusionarlas, pero al mismo tiempo estas últimas se han formado ellas mismas en interacción con los medias donde las esteticas de estos últimos son recreadas. 

   Es por todo ello que el proyecto debido a su tema escogido en conjunción con el como o know how, la idea de viaje, visitas, recorridos, es propicio para el research de antropologia cultural además de ser una colaboración interdisciplinaria.

  Pero con este feed back enfocado en potencialidades puedo estarme alejando desde un ideal de research de aquello en lo que dé modo efectivo y consiso fue hecho en esa obra concreta titulada "ria" consistente en un libro. 

  Según las imágenes que he visto la obra en cuestión parece mas inclinada hacia la subjetividad y hacia lo poético. 

   De ser asi no veo mayores tropiezos en tanto ello podría desarrollarse afuera de la obra a propósito suyo tanto como en otro sentido afuera de la obra queda el texto de critica de arte que la discute como artes visuales.

  Por el texto de Ruti narrando como fue el proceso desde el inicial interés de Lihié en Elvis hacia el suyo posterior hasta que iniciaron a trabajar juntas el proyecto deduzco que lo personal testimonial de una autonarrativa de experiencia tiene mas prevalescencia en la obra que todo ese volcarse hacia el texto de la cultura y la puesta en relacion de textos de cultura visual que mis inferencias sobre su potencial para un research antropologico cultural han supuesto.

 Pero de ser asi que es tambien lo que presupongo del tipo de imágenes que hasta el momento he visto mas bien relacionadas a la subjetividad, mientras desde el punto de vista del arte ese tipo de testimonialismo de base que propicia luego el discurso visual se adentre en cuestiones de la subjetividad unas veces existenciales otras autobiograficas es usual -- aquí la narrativa de Ruti "yo y mi madre, etc, etc", es menos usual en la antropologia, sin embargo, no por inusual desdeñable, los enfoques confidenciales en primera persona "yo viví esto y sentí esto otro, yo y mi madre, etc, en este o aquel modo", ofrecen posibilidades interesantes a la voz de ciertas formas de antropologia y tambien me interesa ello.

  Yo puedo imaginar la obra mas como un ejercicio experimental de tipo aleatorista con esa fuerza expresiva que adentra las obras de Lihié en búsquedas alrededor de la subjetividad y asi entonces la relacion texto/imagen como algo intermedio que complexiona mas un proyecto de arte que propiamente de antropologia donde esta última quedaría remitida al nivel que digo, la exploración de narrativas en primera persona donde lo intimo de las relaciones entre autonarrativas e imagen seria el quid de su interés en lo antropologico pero esto ultimo la inclinaria mas en dirección a lo que yo he llamado self- ethnography en tanto obra, es decír seria menos la salida hacia la cultura por la via de poner en relacion formas textuales exteriorizables en aquella y mas formas de poner en relacion narrativas de experiencia con autoreflexiones culturales, menos el texto pop cultura de masas y el texto country tradiciones culturales de ideosincracias estado unidenses locales puestos en relacion desde afuera por una idea de viaje y textos de viaje que lo indexan y mas el propio self de Lihié y el de Ruti como emigrantes haciendo una suerte de autoreflexion sobre la subjetividad de ambas en tanto todo esto afecta o permea la formacion y transformación de resonancias culturales como emigrantes, madre e hija, sensibilidad, permeabilidad cultural, Israel, estados unidos, Venezuela, un estudio sobre una subjetividad nomadica

  Aquí podrían paradójicamente regresar las nociones de tema y topico antes dejados de lado pues son ellas generalmente las que constriñen el todo discursivo del texto en cualquier texto, desde ensayos de escritura hasta conjuntos formados por textos que merodean el discurso visual que se haya al centro como principal.

  si en cierto modo se explora al indexicar la subjetividad de las imágenes con el texto de Ruti una especie de inscripción de lo inasible resultante de la colaboracion madre/hija pero sobre todo puede inferirse en como Ruti evoca en su texto.

   Me preguntaba de hecho como darle un feed back a Lihié de tantas emociones juntas?. Tanto tan nuevo para mi en su arte siempre tan excepcional no solo por su ya usual virtuosismo sino por esa capacidad que tiene de conseguir obras tan bellas y convincentes que le mueven a uno no solo el intelecto sino tambien las fibras mas finas de la sensibilidad. 

    Y luego encima la emoción que es para mi conocer de su hija con esa joven carrera tan hermosa, su tesis tan interesante "crafting intercultural wishes", sus años de trabajo de campo etnografico en gana y esa conjunción que se da en ella de medias, antropologia cultural, curaduria, tan afin a mi, le interesa por ejemplo la inscripción que yo tambien he trabajado tanto, etc

  Pero bueno, no se trata con un feed back de solo expresiones del sentir o elogios pues se supone que debia reflexionar y es lo que he tratado de hacer con este breve texto que espero les sea útil. 


Bibliografia


Barthes Roland, The photographic message, Pp, The 

Responsibility of Forms, Critical Essays on Art, Music and Representation, The University of California Press, 1985 

Barthes Roland, rethoric of the image, Pp, The Responsibility of Forms, Critical Essays on Art, Music and Representation, The University of California Press, 1985 

Barthes Roland, right in the eyes, Pp, The Responsibility of Forms, Critical Essays on Art, Music and Representation, The University of California Press, 1985 

Hernandez San Juan Abdel, Relation and differences between the arts, conference lectured at los ángeles art festival panel, lectures by Abdel hernandez San Juan, surpik angelini, Robert, villegas and others, panel, The japanice house of culture, december, los ángeles, california, 2002


Indexing subjectivity: oscillations between the self and the social/Indexando subjectivity: oscillations between the self and the social

©by/Por Abdel Hernandez San Juan

   Currently, and I would say that there has always been an extremely lack of projects like "ria" by Lihié talmor and Ruti talmor, very necessary experiences both seen from art and from anthropology, for that reason the very little that there is is very exclusive and valuable as an effort.

    "Ria", on the one hand, is a collaborative project between anthropology and contemporary art that forms as a whole at the same time and simultaneously an experience of conceptual art, a possibility for the anthropology of art and a research of cultural anthropology.

  The components of conceptual art are given in the simplicity of its logical-descriptive principles, a journey that involves a journey around the life of an icon as a pretext for a photographic essay including the visit and tour of geographical locations.

  The relationship between the written text and the visual as its correlate, together with the fact that the project is defined as an idea, gives it its character as conceptual art.

  But in a second and third term, it is a project that promotes the anthropology of art and the research of cultural anthropology, the latter insofar as it relates certain suburban and rural sources of country cultural identity in the United States -- although paradoxically around a pop media icon which places the dilemmas that are not always resolved and mostly broken between popular ideosyncracies (tradition, folklore, etc., living there in the small towns in situ) and massified homogenizing culture.

  However, the folk ideosicratic is accentuated in going out in search not of the visual icon as it has been industrialized by the mass media, but of the rural towns, communities and landscapes that human beings inhabit, which are still there or with which have given for one reason or another around that exploration.

  But at the same time, photography, not only in its correlative relationship with the written text, but also as a visual code in itself, acquires peculiar semiotic connotations in the project.

  I think that the photographic sign defined by the mere relationship between the photographer's gaze as indications of his subjectivity - here that of lihie - and the way in which his way of working here, (the visual sign) is not the same. , and there, (the referentiality of denoted objects), or here -- the book -- and there -- the places visited, when what gives the whole to the visual discursive text is a mere "theme" or " topic" to be visually rehearsed, that when the photograph is indexed not only to the written text as its correlate but also to what we could define as a "research problem" (here he emphasized that a research problem as much or more in that it is have questions, it is more complex than a theme or topic), because in the latter case it--the photograph--is not merely discussing the universal codes of the gaze--although I am also referring to Lihie's gaze as a photographer. as a one singularized from the one of any look, as when a natural landscape is merely captured for what it is in itself as something pre-empted, but what makes the photograph have that frame and not another, or what is taken Be it certain domestic scenes, certain objects or landscapes, etc., it is your going after experiences, facts, experiences, places, etc. related to a person's life, as happens for example in museums, where you see the furniture that the person used, the places where he sat or frequented, etc.

 It is true that this could refer to the genre of reportage where also the angle that cuts the gaze and defines the "what" and the "so that" of the shot seems to respond less to a universal idea of ​​the gaze (the singular-plural of a your gaze as it could be that of anyone else) but as I understand it, as Ruti says in the text: "something dances in the stillness of the image, there are landscapes of nothing, windows covered with lace, abandoned structures, an empty beach, a piece of land wasteland, they are the opposite of the 'decisive moment', they capture a non-event, they document a search" and I would add from what I saw on Instagram geological places.

   Therefore there is a play with the possibilities offered by the genre-- here the genre between document/report/search but around a subject-- since the image is not alone but indexed by the text that refers to the trip, which tells you places visited and traveled after the indexicality of someone's experiences--but to explore a poeticization of the habitat, dimensions of subjectivity, memory or existential.

  On the other hand, in grammatical terms, here going after the life of a subject attributes to the text-visual syntagm a certain dramaturgical component that, because it is photographic language, refers more to cinema than to theater, so in a certain way we could say that it governs the documentary genre. although this is a guideline for the language game and less of a straitjacket.

  Here, of course, it would be crucial to differentiate the texts that are included within the work, at least the one that forms an inclusive part of Ruti talmor's experience and not those that are rather metatexts since the latter are a kind of outside of the work as a peri -texts or architexts that surround from another exteriority what makes up the work itself, given in the images and texts referring to the trip, the route, the itinerary.

  There is also a relationship with the idea of ​​a guideline or script where, as in cinema, something is not filmed merely because it was presented as it was to perception, but rather there is a kind of inclusive although not literal script that forms a text-guideline. which tells you why to film this and not that (he sat there, he frequented this place, he was born here, this was seen from his window, etc., etc., this or those people referred us to this or we found this because we had to pass there according to the why and what we were looking for, etc.), a previous guideline text that says you have to go here and not there, take this path and not that other, these and those locations and not those others because that is what the script establishes. In reality, here it is not a script but the conceptual idea that defines the work, -- go and film this or that -- obviously it is not something rigid in the way explored but let's say what I want to emphasize is that it is not the journey that any way they would have done or what they had to do through experience, which they later reflected upon, or along which they took images that are now an inventory, but one based on the "what" and the "who", -- Despite how more or less random the freedom of the choices may have been in situ, the text Journey After Elvis indexes the image, this recalls the relationship between the pattern and the places, the map and the territory, the photography and the sites in certain forms of conceptual art even in certain forms of land art that are very unusual and scarce indeed.

  That is to say, I try to establish that although choosing is always in a certain sense indexing the image of a predated reality as it occurs in photography, here there is no mere choosing but let's say that the sites are indexed by body-site relationships that have been established. with those sites before the arrival of Lihié's "gaze" to those sites, that is, what makes them chosen sites and places is not the mere selection given in the relationship between Lihié's body and those places but relationships that other bodies have had with those places previously, (that of Elvis with those places, or that of those who knew him or who simply inhabit those places), or even why not other memories, other memories or other experiences.

  So the idea that "the relationship to the photographed place" takes shape as for the first time is relativized by that textual indexication of the image and the subject of the photograph, the eye, the camera and the site-- it is not the gaze. "virgin" as for the first time of a series of sites, but the look of sites as other bodies have been related to them before.

  Again regarding the latter, it would be necessary to analyze whether the photographs comment on this previous body-site relationship, which could become a certain form of intertextuality, or if, on the contrary, they avoid it, using it only as guidelines for a freer language game. beyond the intertextual" which according to what I know so far seems to be the latter what happens.

   Despite this, it is something that cannot fail to be there even if they avoid it by not accentuating it, since the photos as a whole are indexed by the travel text and although the latter and all the texts included are visually diagrammed through the images as Mainly, even so, I do not doubt that the proximity of these peritexts codify and add meanings to the poetic level of the images and the way in which subjectivity is read in them.

  This again in either of the two variants is very conceptual and reminds me of what happens with the site in the landscapes of José Bedia or the text-place relationship in Tatiana Mesa.

   This gives the photographs a unique and special "aura" where behind the images there seem to be stories or narratives-- those of all those people who say they have known Lihié and Ruti or who say they have known, seen or heard of Elvis, but If the photographs that I have seen online that are new to me are simply pieces by Lihié but that are not part of "ria", then it would have to be said that "ria" accentuates or emphasizes something that in itself and in a certain way was already in the photographs. previous ones of Lihié because precisely without knowing what "ria" consisted of, I had comments on photographs of Lihié that I have seen that made me reflect on things of the same type without knowing what they were part of.

  I am a sympathizer, I am inclined and I have a preference towards the practice of cultural anthropology research that presupposes mass codes for no other reason than because we cannot avoid the fact that between usually urban mass culture and suburban and rural cultural spaces new formations take shape. cultural identity or more precisely cultural identities in formation not entirely well studied due to their proximity to modern life - the observer's usual culture - but in reality linked to a domestic culture.

   Elvis in fact was a television icon and inseparable from the domestic culture that television created with its usual genres, its customs and its aesthetics-- it can thus be affective for Lihié and Ruti just according to those rituals not so related to his music or less, as to the home culture that the memory of those genres evokes.

  Focusing on what relates the standardized mass, including the iconographic - here also sound and music -, with the less massified ideosyncratic customs as they are achieved directly in suburban and rural spaces tends to facilitate the understanding of how between both moments of culture There is flow and traffic that is not a matter of watertight universes separated by insurmountable lines, that the springs of popular culture - folklore - not massive, even alive in local traditions, permeate and recreate mass culture from their societal readings and conversely that New cultural identity rituals are generated around the latter.

   Here it is clearly expressed in a visual culture, a material culture and an aesthetic that refer to a memory or heritage of the body, the habitat and the domestic and cultural rituals as they are expressed in terms of spatialities, perhaps the window with lace that Ruti mentions, the decorated dining room set in the photo and the wallpapered walls.

 It also helps to avoid the usual clichés of anthropology by promoting the cultural anthropology of the contemporary, which in itself is quite scarce, at least as I understand it, where the media and the exclaves of folklore cannot be studied separately, despite the fact that in terms of spatialities, it is sometimes necessary to separate them methodologically as well as to understand that visual imagery cannot always be understood by what cuts them off as visual culture merely from the media that rather tends to profuse them, but at the same time the latter have formed themselves in interaction with the media where the aesthetics of the latter are recreated.

   It is for all these reasons that the project, due to its chosen theme in conjunction with the how or know-how, the idea of ​​travel, visits, tours, is conducive to cultural anthropology research in addition to being an interdisciplinary collaboration.

  But with this feed back focused on potentialities I may be moving away from an ideal of research of what in an effective and concise way was done in that specific work entitled "ria" consisting of a book.

  According to the images I have seen, the work in question seems more inclined towards subjectivity and the poetic.

   If this is the case, I do not see any major obstacles, since this could be developed outside the work in its own right, just as in another sense, the text of art criticism that discusses it as visual arts remains outside the work.

  From Ruti's text narrating how the process was from Lihié's initial interest in Elvis to his later interest until they began to work together on the project, I deduce that the personal testimonial of a self-narrative of experience has more prevalence in the work than all that turning towards the text of culture and the relationship between texts of visual culture that my inferences about their potential for cultural anthropological research have implied.

 But if this is so, it is also what I assume about the type of images that until now I have seen more related to subjectivity, while from the point of view of art that type of basic testimonialism that then encourages visual discourse enters into Questions of subjectivity, sometimes existential, sometimes autobiographical, are common -- here Ruti's narrative "me and my mother, etc., etc.", is less common in anthropology, however, not because it is negligible unusual, the confidential first-person approaches "I lived this and felt that, me and my mother, etc., in this or that way", offer interesting possibilities to the voice of certain forms of anthropology and I am also interested in that.

  I can imagine the work more as an experimental exercise of a random nature with that expressive force that brings Lihié's works into searches around subjectivity and thus the text/image relationship as something intermediate that complexes more of an art project than properly anthropology where the latter would be referred to the level that I mention, the exploration of first-person narratives where the intimacy of the relationships between self-narratives and image would be the crux of her interest in the anthropological but the latter would incline her more in the direction of what I have called self-ethnography as a work, that is, it would be less the exit towards culture by relating externalizable textual forms in it and more ways of relating narratives of experience with cultural self-reflections, less the pop mass culture text. and the text country cultural traditions of local American ideosyncracies put in relation from the outside by an idea of ​​travel and travel texts that index it and more Lihié's own self and that of Ruti as emigrants doing a kind of self-reflection on the subjectivity of both insofar as all this affects or permeates the formation and transformation of cultural resonances such as emigrants, mother and daughter, sensitivity, cultural permeability, Israel, the United States, Venezuela, a study on a nomadic subjectivity

  Here the notions of theme and topic previously left aside could paradoxically return since they are generally the ones that constrain the discursive whole of the text in any text, from writing essays to groups formed by texts that surround the visual discourse that is at the center as major.

  Yes, in a certain way, a kind of inscription of the ungraspable resulting from the mother/daughter collaboration is explored by indexing the subjectivity of the images with Ruti's text, but above all it can be inferred from how Ruti evokes in her text.

   In fact, I was wondering how to give Lihié a feed back of so many emotions together? So much so new for me in his art, always so exceptional not only for his already usual virtuosity but for his ability to achieve such beautiful and convincing works that move not only one's intellect but also the finest fibers of sensitivity.

    And then on top of that the excitement that it is for me to know about your daughter with such a beautiful young career, her very interesting thesis "crafting intercultural wishes", her years of eager ethnographic field work and that conjunction that occurs in her, cultural anthropology, curatorship, so similar to me, you are interested, for example, in the inscription that I have also worked so much for, etc.

  But hey, it's not about a feed back of just expressions of feelings or praise because I was supposed to reflect and that's what I've tried to do with this short text that I hope will be useful to you.

Bibliography

Barthes Roland, The photographic message, Pp, The 

Responsibility of Forms, Critical Essays on Art, Music and Representation, The University of California Press, 1985 

Barthes Roland, rethoric of the image, Pp, The Responsibility of Forms, Critical Essays on Art, Music and Representation, The University of California Press, 1985 

Barthes Roland, right in the eyes, Pp, The Responsibility of Forms, Critical Essays on Art, Music and Representation, The University of California Press, 1985 

Hernandez San Juan Abdel, Relation and differences between the arts, conference lectured at los ángeles art festival panel, lectures by Abdel hernandez San Juan, surpik angelini, Robert, villegas and others, panel, The japanice house of culture, december, los ángeles



Comments

Popular posts from this blog

A triadic reading

A secound memory